Wednesday, August 19, 2009

Anwar arah serah rizab BNM kepada APPC

KUALA LUMPUR 28 Okt. - Datuk Seri Anwar Ibrahim dikatakan pernah mendesak Bank Negara Malaysia (BNM) supaya menyerahkan pengurusan rizab BNM sebanyak RM50 bilion dan dana Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada sebuah kumpulan pemikir Barat yang berpusat di Washington.
Bekas Penolong Gabenor BNM, Datuk Abdul Murad Khalid berkata, sebagai balasan kepada perkhidmatan tersebut, yuran tahunan sebanyak AS$3 juta perlu dibayar kepada organisasi yang dipanggil Asia Pasific Policy Centre (APPC).
Dalam Akuan Berkanun yang didedahkan di sini hari ini, beliau mendakwa APPC diketuai oleh Douglas H. Paal, bekas pegawai kanan Majlis Keselamatan Negara Amerika Syarikat yang ''membantu menaikkan imej Anwar di AS dan Eropah.''
''Bagaimanapun,'' kata Abdul Murad, ''nasib baik arahan Anwar supaya APPC menguruskan dana-dana di atas tidak berjalan.''
Beliau menyifatkan perbuatan Anwar mendesak tabung-tabung negara diuruskan oleh APPC sebagai ''ancaman dan pengkhianatan kepada kepercayaan awam.''
Tegasnya: ''Apa yang saya nyatakan itu tanpa ragu-ragu membuktikan bahawa Anwar merupakan seorang pemimpin tidak berprinsip yang bersedia mengorbankan tabung-tabung negara untuk kepentingan politiknya dengan pertolongan elemen-elemen asing.
''Perkembangan-perkembangan semasa yang berlaku di negara ini yang mengancam ketenteraman awam dan kehidupan rakyat bagi memajukan cita-cita politik Anwar adalah bukti yang cukup untuk menyokong pernyataan ini.''
Dalam Akaun Berkanun itu, Abdul Murad menceritakan bagaimana beliau sendiri mengatur bayaran AS$10 juta (RM38 juta) disumbangkan kepada APPC daripada Akaun Induk yang dikawal oleh Anwar.
Beliau mendakwa APPC ditubuhkan pada tahun 1993 oleh Douglas H. Paal dan dibiayai sebahagian besarnya oleh Anwar.
''Saya percaya kroni-kroni Anwar yang lain juga membuat sumbangan besar kepada APPC dan Douglas H. Paal. Walaupun saya tidak pasti jumlah tepat sumbangan mereka, saya yakin ia mencecah berjuta-juta dolar AS,'' katanya.
Menurut beliau, APPC dan Douglas H. Paal ialah saluran utama yang digunakan oleh Anwar untuk menaikkan imej beliau di negara-negara Barat, khususnya di AS, United Kingdom dan lain-lain negara Eropah.
APPC juga melobi kuat bagi pihak Anwar dengan organisasi media antarabangsa.
APPC menganjurkan persidangan-persidangan ''The Pasific Dialogue'' di bawah naungan Anwar. Dialog Pasifik Pertama diadakan di Pulau Pinang sekitar bulan November 1994.
Abdul Murad turut membuat pengakuan mengenai penentangan eksekutif-eksekutif BNM terhadap rancangan supaya Malaysia melaksanakan dasar-dasar merosak yang digunakan oleh BNM sewaktu kegawatan ekonomi pada Julai 1997.
Beliau menentang keras polisi-polisi Anwar seperti 'Had Pinjaman Dibenar' (Legal Lending Limit), penurunan had hutang tidak berbayar dari enam bulan kepada tiga bulan, 'Pengecutan Kredit' dan mengenakan kadar faedah yang tinggi.
''Sekarang baru saya sedar bahawa pendekatan tersebut merupakan rancangan politik Anwar untuk menghancurkan ekonomi negara dan menjatuhkan Malaysia dalam usaha menjemput Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) bagi membolehkan Anwar memaksa Dr. Mahathir Mohamad meletakkan jawatan dan beliau mengambil alih jawatan Perdana Menteri,'' kata abdul Murad.

Oleh: BAHAROM MAHUSIN dan NAZERI NONG SAMAH

No comments:

Post a Comment